خانه بهداشت مزینان

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

هموفیلی

این بیماری از طریق مادر به پسرانش منتقل شده و مردان نمی‌توانند بیماری را به پسرانشان منتقل کنند.

هموفیلی در ۸۵ درصد موارد ناشی از کمبود فاکتور انعقاد خون شماره ۸ است و این نوع هموفیلی موسوم به هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک است.

در ۱۵ درصد دیگر بیماران هموفیلیک، تمایل به خونریزی بر اثر کمبود فاکتور انعقادی ۱۱ بوجود می‌آید.

هر دوی این فاکتورها بطور ژنتیکی از طریق کروموزوم X به صورت یک خاصیت مغلوب انتقال می‌یابند.

اگر یک مرد هموفیلی با یک زن ناقل هموفیلی ازدواج کند در آن صورت نصف زاده های آنان پسر سالم و نصف زاده های آنان دختر هموفیل خواهد بود .

اگر یکی از کروموزوم‌های جنسی زن معیوب باشد وی یک ناقل هموفیلی خواهد بود و این بیماری را به نیمی از فرزندان پسر خود منتقل خواهد کرد و حالت ناقل بیماری بودن را به نیمی از دختران خود انتقال خواهد داد.

این بیماران معمولاً با التهاب مفاصل روبرو هستند به همین دلیل در هنگام بروز درد و التهاب از راه رفتن عاجز می‌شوند.

بسیاری از بیماران پس از مدتی به دلایلی مانند تولید آنتی‌بادی‌های خنثی کننده قادر به ادامه‌ی مصرف فاکتور هشت انسانی نیستند و باید از نوع حیوانی آن استفاده کنند یا اینکه از فاکتور هفت نوترکیب انسانی استفاده کنند.

از آنجایى که هموفیلى، بیمارى انعقاد خون است، شایع ترین علائم آن، خونریزى زیاد و غیر قابل ‌کنترل است.

مهدی تاج مزینانی

بازدید مشترک شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن و شبکه دامپزشکی شهرستان در ایام ماه مبارک رمضان با هدف در دسترس بودن گوشت و فرآورده های گوشتی سالم برای مردم ، آغاز شد .

به گزارش خانه بهداشت مزینان ؛ در ادامه این بازدید ها که اختصاصا از قصابی های شهرستان داورزن به عمل می آید ، امروز  قصابی های مزینان مورد بررسی قرار گرفت و بازدیدها در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت .

شهرآبادی ، کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن به همراه کارشناس مجرب  شبکه دامپزشکی ، مسئولیت اجرای این طرح را عهده دار بودند و در روز بازدید از مزینان ، بهورز مزینان نیز در این بازدید ایشان را همراهی کرد .

دقت در بهداشتی بودن ساختمان قصابی ، داشتن کارت بهداشت ( کارت تندرستی ) متصدی قصابی ، بهداشت فردی ، بهداشت لوازم و وسایل ، داشتن گوشت ممهور به مهر دامپزشکی ( تأیید دامپزشکی ) ، و ... از جمله مواردی است که کاشناسان محترم در بازدیدهای صورت گرفته مورد بررسی قرار داده و با متخلف برابر قانون برخورد خواهد شد .

شهرآبادی بعد از بازدید امروز اظهار امیدواری کرد ، در ایام ماه مبارک رمضان گوشت و فرآورده های گوشتی به نحو ارزنده و بهداشتی در بین مردم توزیع گردیده و مشکلی از این نظر در شهرستان بوجود نیاید .

وی با اشاره به اینکه از چند روز قبل یازدید ها شروع شده عنوان کرد : در صورت مشاهده هر گونه مشکل و عمل غیر قانونی از طرف متصدیان با شدت و حدت برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد .

کارشناس شبکه دامپزشکی نیز اظهار امیدواری کرد ، در ادامه بازدید ها مشکل خاصی مشاهده نشده و در صورت مشاهده موارد غیر قانونی از نظر دامپزشکی ، برخورد لازم توسط شبکه دامپزشکی صورت خواهد گرفت .

 

مهدی تاج مزینانی

 

 

 

 

 

مهدی تاج مزینانی

معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان‌سوزی است که جامعه‌های بشری را در چنگال مرگ‌آور خویش گرفتار ساخته‌است. این اختاپوس هراس‌آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به‌ویژه در نسل جوان جامعه، از بین می‌برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می‌کشاند. امروزه، کم‌تر کشوری را در جهان می‌توان یافت که پدیده‌ی مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی‌اش نباشد. هرساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با این گرفتاری هزینه می‌شود. در ایران نیز معضل مواد مخدر، سال‌هاست وجود دارد و با توجه به مبارزه‌ی پی‌گیرانه‌ی جمهوری اسلامی با این پدیده‌ی نابودگر، هنوز نتوانسته‌ایم بر این معضل اجتماعی به طور کامل چیره شویم.
متأسفانه، امروزه مواد مخدر به تجارتی جهانی و مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده‌است. ایالات متحده‌ی امریکا، هرساله بودجه‌ای برای براندازی نظام اسلامی، در بسته‌ی سیاست خارجی خود می‌گنجاند و یکی از راه‌های شکست جمهوری اسلامی، از دید خام آمریکائی‌ها و سران آن کشور، صدور تریاک به ایران و دامن‌زدن به مصرف این بلای هستی‌سوز است. با این تحلیل، درمی‌یابیم که وضعیت کنونی تولید و توزیع مواد مخدر در ایران، با منافع ملی دولت‌مردان آمریکا و سازمان سیا، برای اجرای سناریوی استحاله‌ی جامعه‌ی ایران از راه شیوع اعتیاد، هماهنگی دارد. بنابراین، بی‌شک امروزه وظیفه‌ی تبلیغ درباره‌ی ضدارزش بودن اعتیاد و مواد مخدر، به رسانه‌ها محدود نمی‌شود، بلکه این امر باید در همه‌ی سطوح اجتماعی اجرا شود. امکانات جمهوری اسلامی، بی‌تردید محدود نیست، ولی بهره‌برداری صحیح از آن‌ها به تخصص و آموزش نیازدارد. این تبلیغات، باید از مدرسه و خانواده آغاز شود تا با معتاد و قاچاقچیان مواد مخدر و تبلیغاتی که انجام می‌دهند، مبارزه شود.
نکته‌ی مهم در تبلیغ برضد پدیده‌ی اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، این است که تبلیغات و مبارزه با آن، به صورت کارشناسانه صورت پذیرد. صاحب‌نظران و اندیشمندان متعهد، حل شدن معضل اعتیاد و پدیده‌ی مواد مخدر را،نیازمند مبارزه‌ای فراگیر و پیوسته در ابعاد نظامی، انتظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌دانند. در این میان، مبارزه‌ی ریشه‌دار فرهنگی، تضمین‌کننده‌ی بهره‌دهی فعالیت دیگر بخش‌ها خواهد شد. با تلاش فرهنگی، می‌توان از گسترش روزافزون اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در کشور جلوگیری کرد و از این رهگذر، سلامت فردی و اجتماعی را به کشور بازگرداند.
استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان کم کم در جوامع مختلف از جمله کشور عزیزمان ایران نیز به یک معضل بزرگ تبدیل شده و جوانان و نوجوانان را به سوی خویش می کشاند .

به امید روزی که آمارها از کم شدن این دردسر بزرگ در کشور عزیزمان خبر دهند.....

 

مهدی تاج مزینانی

اولین کارگاه آموزشی ویژه بهوزان در شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن با موضوع " دیابت و فشارخون " برگزار شد .

به گزارش خانه بهداشت مزینان ؛ این کارگاه که با حضور بهورزان در سالن اجتماعات برگزار گردید ، اولین کارگاه رسمی ویژه بهورزان بود که در سطح شهرستان داورزن برگزار می شد .

در ابتدا و بعد از معرفی برنامه ها توسط شهرآبادی (کارشناس بهداشت محیط و مسئول بهورزی ) ، خسروجردی سرپرست شبکه بهداشت و درمان به حضار در جلسه خوش آمد گفت و در خصوص اجرای برنامه ها در حوزه سلامت نکاتی را بیان کرد .

در ادامه کارگاه با توضیحات داورزنی ( کارشناس مبارزه با بیماریها ) در خصوص بیماری فشارخون ، کمایستانی ( کارشناس بهداشت روان ) در مورد اثرات فشارخون و دیابت بر اعصاب و بالعکس ، خانم سید آبادی ( کارشناس مامایی) در خصوص دیابت بارداری و دکتر ادیب ( پزشک مرکز مقیسه ) در خصوص بیماری دیابت و ارتباط این بیماری با بیماری فشارخون ، ادامه پیدا کرد .

نظر زاده ( معاون شبکه ) ، سلیمانی ( کارشناس بهداشت حرفه ای ) و خانم ده نبی ( مسئول امور اداری ) نیز که در راستای برگزاری کارگاه زحمت زیادی را متقبل شده بودند ، حضور داشتند .

شایان ذکر است این دسته کارگاههای آموزشی جهت بازآموزی و یادآوری مطالب گذشته و ابلاغ دستورالعمل های جدید ، با بازده زمانی معین جهت کلیه پرسنل شبکه های بهداشت و درمان ، برگزار می گردد .

اینجانب به عنوان نماینده بهورزان مرکز مزینان از طرف تمامی همکاران به کادر شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن عرض خسته نباشید داشته و موفقیت روز افزون را برای این عزیزان خواستارم .

 

در ادامه مطلب عکسهای کارگاه آموزشی را ببینید

 

مهدی تاج مزینانی

اطلاعیه روابط عمومی موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون (س) مزینان به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان :

رمضان المبارک بهار قرآن و شکوفایی دلها در راه است و در چند روز دیگر مؤمنان و عاشقان الهی مدت یک ماه میهمان خداوند قرار می گیرند .
در این ماه علاوه بر برگزاری مجالس معنوی ، فرهنگی و مذهبی ؛ خیل عظیمی از روزه داران ، برادران و خواهران مسلمان خود را دعوت به سفره افطار می نمایند که سنت حسنه و بسیار خوبی است اما گاه این دعوت ها موجب می شود که میزبان هزینه ای بیش از توان مالی و حقوقی متحمل شود و یا میهمان برای تلافی آن شرمنده احسان برادر مؤمنش گردد و نتواند مراسمی در خور و شأن او برگزار کند که همین عامل باعث می شود این گونه دعوت ها و اطعام دادن ها برخلاف آن نیّت خیرخواهانه باشد و دلها از همدیگر فاصله بگیرد پس چه زیباست که در سادگی برگزاری این مجالس کوشش کنیم و از تجمل گرایی و سفره های اعیانی پرهیز نماییم تا هم از معنویت رمضان بهره مند شده و هم از زیارت برادران مؤمن خود محروم نگردیم.
و اما جدای از میهمانی های خانوادگی و دوستانه که در این ماه به یمن نام رمضان برگزار می گردد گاه سفره های گروهی و مجلسی در هیئات و مساجد شهر و روستاهای ایران اسلامی به خصوص در مزینان خاستگاه عابدان و سکونتگاه زاهدان و عارفان انداخته می شود و زن و مرد به صرف افطاری دعوت می گردند که این نیز سنتی بسیارخوب و مورد تأیید است اما با عنایت به اینکه در حال حاضر افراد کهنسال زیادی در زادگاهمان زندگی می کنند و توان آن را ندارند که در این مجالس حضور پیداکنند و قطع یقین نیت دعوت کنندگان و خیرین نیکوکار مزینانی نیز خیرخواهانه می باشد و می خواهند از دعای خیر شرکت کنندگان بهره مند شوند آیا بهتر نیست که این دعا ماندگاری و تداوم بیشتری داشته باشد و نه تنها در یک مجلس و فقط در یک سال خودش و درگذشتگانش را دعا نمایند بلکه روزها و سالها بندگان خوب خداوند برایشان درود بفرستند ؟ راه آن چیست ؟
مطلع هستیم که در حال حاضر مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س) مزینان با کمک خیرین نیکوکار مزینان و غیر مزینانی و با همت جمعی از شیفتگان خدمت به محرومان و مستضعفان اقدام به ساخت مجتمع بهزیستی مزینان نموده اند که به حول و قوه الهی لحظات ثمردهی آن نزدیک است و به زودی شاهد شکوفایی این کار خداپسندانه خواهیم بود پس بیاییم ما نیز دست به دست هم بدهیم و در این حرکت ماندگار سهیم باشیم تا برای همیشه فرزندانمان به نیکی از ما یاد کنند . باورکنیم با همین مبالغ که بابت میهمانی های یک روزه هزینه می کنیم می توانیم دلهای بسیاری را شاد نماییم؛ چرا که این مؤسسه نه تنها به فکر معلولان و سالمندان است بلکه با تهیه سبد کالا و اقلام مورد احتیاج نیازمندان در ماه مبارک رمضان کمک می نماید تا بندگان خوب خدا به راحتی در ماه خدا بندگی نمایند و شرمنده زن و فرزندانشان نباشند

موسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س) مزینان
مهدی تاج مزینانی