خانه بهداشت مزینان

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

طبقه بندی موضوعی

هفدهم اسفند ماه 92 روز جهانی کلیه

شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۳۵ ب.ظ
بر اساس تحقیقات جهانی بیماری مزمن کلیه و بیماری های غیرمزمن دیگرتا سال 2015 میلادی زندگی بیش از ۳۶ میلیون نفر از مردم دنیا را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. پیش بینی می شود که مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی در دهه آینده تا ۳ درصد کاهش و بیماری های مزمن که در حال حاضر ۷۲درصد از کل بیماری ها را در برمی گیرد در افراد بالای ۳۰ سال جهان تا ۱۷ درصد افزایش یابد.

شناسایی زودهنگام و پیشگیری، نخستین گام حیاتی برای رسیدن به دو هدف اصلی در این زمینه است که یکی از آنها افزایش آگاهی عموم مردم درباره بیماری های مزمن کلیه و دیگری افزایش توجه مقامات ارشد دنیا و کشورها به خطرات و عوارض جدی این بیماری و بیماری های ناشی از آن است، چرا که امروزه پژوهش های علمی نشان می دهد از هر ۹ نفر به ظاهر سالم، یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن را دارند.

شایع ترین علت بروز بیماری های کلیوی در دنیا بیماری های التهابی کلیه، عفونت ها، انسداد دستگاه ادراری و اختلالات ارثی و ژنتیکی است که به دیابت، فشار خون و سرانجام نارسایی کلیه منجر می شود.

امروزه ۵/۱ میلیون نفر در دنیا دیالیز خونی، یا پیوند کلیه شده اند که در صورت بی توجهی دولت ها و مردم این آمار می تواند ظرف چند سال آینده دو برابر شود.

پیوند کلیه اقدامی جراحی است که در آن کلیه اهدا شده به فرد نیازمند پیوند زده می شود. یک پیوند کلیه موفق اجازه زندگی معمولی و سالم را به بیمار می دهد و او را از درمان دیالیز رها می کند. پیوند درمان انتخابی نارسایی پیشرفته کلیه در کسانی است که برای پیوند مناسب تشخیص داده شده اند. دارا بودن صلاحیت برای پیوند توسط گروه پزشکی و با انجام معاینات و آزمایشات خاص تایید می شود.

پیوند کلیه ۲ نوع است و می تواند در برگیرنده کلیه اهدا شده از فرد زنده و یا اهدای کلیه از جسد باشد. در نوع اول کلیه توسط یکی از بستگان یا افراد غریبه پیوند می شود. مناسب ترین اهدا کننده اعضای فامیل نزدیک هستند. باید گروه خونی و بافت اهداکننده و گیرنده منطبق باشند. آزمایش ها و بررسی های کاملی برای سلامت اهدا کننده و کلیه اهدایی صورت می گیرد. افرادی که کلیه اهدا می کنند در ادامه عمر خود از زندگی طبیعی بهره مند هستند. پیوند کلیه از اهدا کنندگان زنده با موفقیت ۹۰ تا ۹۵درصد همراه است.

این بدان معنی است که پس از یک سال ۹۰ تا ۹۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر پیوندی سالم و فعال هستند. پیوند از نوع دوم یعنی اهدای کلیه از جسد شیوه دیگر پیوند است. در این روش، کلیه سالم از فردی که دچار مرگ مغزی شده برداشته و پیوند زده می شود. قبل از اینکه اعضای یک جسد برای یک پیوند برداشته شوند بررسی ها و آزمایش های کاملی در جهت تایید سلامت اعضای اهدایی انجام می گیرد.

علاوه بر این موضوع، رضایت خانواده متوفی نیز ضروری است. پس از انجام آزمایشات گوناگون، بیمار در لیست انتظار قرار می گیرد تا زمانی که یک کلیه سازگار پیدا شود. پیش بینی مدت زمان انتظار ممکن نیست، زیرا این امر به تعداد کلیه های اهدایی و انطباق احتمالی هر یک با بیمار بستگی دارد. پیوند اعضا از جسد با موفقیت ۸۰ تا ۸۵درصد همراه است.

افت فشار خون در بیماران دیالیزی شایع ترین عارضه ای است که حین دیالیز رخ می دهد که البته به وسیله دستگاه دیالیز فرزی نیوز و استفاده از محلول دیالیزی بی کربناتی احتمال بروز این عارضه حین دیالیز بسیار کاهش یافته است. بیماران دیالیزی به علت افزایش حجم آب و نمک بدنشان دچار مشکلات قلبی و عروقی می شوند، همچنین بروز آنمی ( کم خونی) و احتمال بروز عفونت های ویروسی خصوصا هپاتیت B نیز در این افراد وجود دارد.بیماران دیالیزی با مسائل روانی ناشی از دیالیز هم دست و پنجه نرم می کنند و گاهی اوقات این بیماران احساس می کنند که بین مرحله مرگ و زندگی قرار گرفته اند.

منبع:روزنامه کارگزاران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۷
مهدی تاج مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی