خانه بهداشت مزینان

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

طبقه بندی موضوعی

روز حمایت از جذامیان

جمعه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۰۷ ب.ظ

8 بهمن روز جهانی حمایت از جذامیان

هشت بهمن، روز جهانی حمایت از جذامیان با تلاش و کوشش نوعدوستانه رادمردی سترگ به نام رائول فولرو شاعر و روزنامه نگار فرانسوی در سال 1952 میلادی به ثبت رسیده و با شعار:

" یکدیگر را دوست داشتن تنها حقیقتی است که وجود دارد "

در سراسر گیتی و بین همه ملت ها و در قلوب همه افراد خیر و نیکوکار جهان جای گرفت.

رائول فولرو، مسرتها و شادی ها، دوستی ها و حمایت ها را به جای غمها، درد ها، حسرتها و ناکامیها در دل افراد محروم و مظلوم جذامی جای داد و پیشاپیش همه نیکوکاران جهان را در صحنه حمایت از مجذومین به حرکت درآورد و انسانهای بزرگی را در صفوف مبارزه با فقر و بیماری فراخواند و چهره های ماندگار، این انسانهای والا مقام در تاریخ بشریت سرفصل کتاب نیک اندیشی، نیکوکاری و نیک نامی گردیدند. بزرگ مردان و زنان تاریخ نظیر آلبرت شوایتزر، مادر ترزا و پدر جذامیان ایران دکتر حسین مبین در قلب جنگلهای آفریقا و روستاهای هندوستان، چین، مصر، ژاپن و ایران و غیره پرچمدار نستوه مبارزه با جذام گردیدند.


جذام بیماری اعصار و قرون است

هنوز هم با گذشت دهها سال صدای ناله و استغاثه میلیونها انسان مجذوم از پای اهرام مصر تا قبور افسانه ای هندوستان، از دشتهای پهناور چین تا جزایر ژاپن، از کرانه رودخانه آمازون در قلب جنگلهای آمریکا تا شهرها و دهکده های اروپا شنیده می شود. نژادهای سپید، زرد و سیاه و زن و مرد، صغیر و کبیر در راه ریشه کنی عامل بیماری جذام در تلاشند. جذام به دلیل معلولیتهای دائمی و تلفات اجتماعی نظیر تبعیض و داغ ناشی از بیماری یک مشکل خاص بهداشت همگانی محسوب می گردد.

جذام مهمترین علت معلولیتهای دائمی در جهان است گرچه این بیماری کشنده نیست بدلیل علائم مزمن که در فعالترین دوران زندگی اکثر مبتلایان را گرفتار می کند. جامعه را دچار یک معضل مهم اجتماعی و اقتصادی می کند. جذام علاوه بر تاثیر اقتصادی، گرفتاری اجتماعی سنگینی را به مبتلایان و خانواده های آنان تحمیل می کند. بیماران اغلب از اجتماع دوری گزیده و بصورت ایزوله در می آیند.


چه باید کرد:

اکنون که درمان قطعی چند داروئی برای درمان مجذومین را در اختیار داریم بایستی به ابعاد اقتصادی و اجتماعی جذام پرداخته و اذهان عامه مردم را در مورد جذام روشن نموده و در هر فرصتی دانش و بینش هموطنان ارجمند را در مورد ماهیت بیماری بالا برده ، ترس و وحشتی را که طی اعصار و قرون متمادی در اذهان مردم ریشه دوانیده است ، ریشه کن سازیم و نیروهای بالقوه و جامعه را در حل معضل اقتصادی و اجتماعی جذام بکار گیریم . هشت بهمن فرصت مناسبی است تا با یادآوری، همیاری و کمک برای زدودن افکار منفی و خرافی اذهان عموم تلاش کنیم تا عزیزانی که آثار بیماری را پس از بهبودی با خود به همراه دارند در کمال آرامش در میان خانواده های خود به زندگی ادامه دهند.

منبع خبر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۱
مهدی تاج مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی