خانه بهداشت مزینان

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

وبلاگی در خصوص معرفی فعالیتهای خانه های بهداشت و مدیریت بیماریها

طبقه بندی موضوعی

سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم قلیان است.

به گزارش خانه بهداشت مزینان و به نقل از وب دا ؛ کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: متاسفانه اعتیاد به قلیان که در بین نوجوانان و جوانان امروزه شیوع پیدا کرده بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.

فیروزه نوری مند افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیش تر است.

وی اظهار داشت: باید دانست که آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی کند. تنباکو های تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیش تری نسبت به تنباکو های ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آن ها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی وسمی پیدا می کند وعلاوه بر این، بو ومزه بهتر آن ها باعث گرایش بیش تر جوانان ونوجوانان به سمت این مواد وایجاد وابستگی در آن ها خواهد شد.

کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: به علت شرایط نامناسب نگه داری، زمینه برای رشد انواع میکروب ها به خصوص سم آفلاتوکسین که بسیار سمی وکشنده است مهیا است. به خاطر دم‌های عمیقی که فرد می ‌زند،‌ بیشتر مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می ‌شوند و آسیب های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌ شود.

وی افزود: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می ‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب ها و قارچ ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کند.

نوری مند به عوارض دیگر قلیان اشاره کرد و گفت: سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) ازجمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند. مواجهه با مونوکسید کربن قلیان در طی حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

این کارشناس گفت: علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت شود. مهمتر این که دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود 100 نخ سیگار است. مونوکسید کربن یک گاز سمی است و در انتقال و مصرف اکسیژن تداخل می کند و دود سیگار حاوی 2 تا 6درصد از این ماده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۷
مهدی تاج مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی